Hava Faza Novin channel

کانال هوافضای نوین 🆔 @HFNchannel گروه هوافضای نوین https://t.me/joinchat/BMnPakBN_5bgeeELeXKBoA
hava faza novin channel
کانال هوافضای نوین
🆔
گروه هوافضای نوین
hava faza novin channel
فرود ناموفق هواپیما در آلمان ۳ کشته برجای گذاشت
hava faza novin channel
وقتی در سفر هوایی و پروازی طولانی به منطقه‌ی زمانی متفاوتی می‌رویم، بدن دچار مشکل بر هم خوردن ساعت درونی و طبیعی شده و این موضوع مشکلاتی را برای ما به وجود می‌آورد. در بخش اول این مقاله به شرح جت لگ و نکاتی جهت مبارزه با آن پرداختیم. در این بخش غذاها، دارو‌ها، رژیم‌ها و نرم‌افزار‌های مفید در این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

جت لگ
داروها و ویتامین‌ها

ملاتونین ماده‌ای در بدن است که به چرخه‌ی خواب کمک می‌کند. این ماده را می‌توانید به‌صورت قرص مصرف کنید. برخی از مسافرین بر سر این دارو در پرواز‌های طولانی قسم می‌خورند! با این‌ حال هر چقدر هم که ملاتونین محبوب باشد، نکات منفی‌ای نیز دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف اشتباه ملاتونین می‌تواند باعث افزایش احساس خستگی زیاد شود، بنابراین پیش از مصرف آن حتما با دکتر خود مشورت کرده و دستور‌العمل آن را مطالعه کنید.

یکی دیگر از داروهای که تجویر می‌شود، نام «بدون جت لگ» را بر خود دارد. شرکت سازنده‌ی آن مدعی است این قرص‌های جویدنی تمامی جت لگ‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. آن‌ها همچنین شهادت میهمانداران و افرادی که مداوم سفر می‌کنند را در تبلیغات خود به کار می‌برند. یک کیسه از گیلاس خشک شده نیز می‌تواند در کاهش اثر منفی جت لگ موثر باشد، چرا که حاوی ملاتونین است.

جت لگ

برخی از افراد برای اینکه در هواپیما و به محض رسیدن به هتل خواب‌شان ببرد، از قرص‌های خواب‌آور، آنتی‌هیستامین‌ها و قرص‌های بیماری‌های حرکتی استفاده می‌کنند. در حالی که این روش ممکن است برای بعضی مفید باشد، برای بعضی هم فقط بیچارگی و تلو تلو خوردن باقی می‌ماند. حتما پیش از استفاده از این دارو‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

اگر هیچ‌یک از این روش‌ها کار نکردند، درمان‌های جایگزین را بیازمایید. نوردرمانی به یکی از روش‌های مقابله با جت لگ تبدیل شده است. جت لگ در عمق خود به معنای بر هم خوردن برنامه‌ی بدن شما در مواجهه با نور طلوع و غروب خورشید است، پس به‌صورت تئوری شبیه‌سازی این نور می‌تواند در هماهنگی بدن شما با منطقه‌ی زمانی جدید مفید واقع شود. متاسفانه هیئت‌های قضایی هنوز به مفید بودن این روش اعتقادی ندارند. شک بر این است که چه نوع نوری برای این کار استفاده شود، طبیعی یا مصنوعی؟ روشن یا ملایم؟ برخی از محققین و علاقه‌مندان به سفر پیشنهاد می‌کنند پس از فرود آمدن در مقصد در اولین فرصت ممکن ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بدون عینک آفتابی در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.
نرم افزار‌های جت لگ

چندین نرم‌افزار تلفن‌های هوشمند ساخته شده است که مسافرین را در جنگ با جت لگ یاری کنند. اطلاعات پروازتان را در نرم‌افزار‌هایی مثل jet lag rooster یا entrain وارد کنید تا به شما پیشنهاداتی را برای برنامه‌ی خواب، غذا خوردن یا حتی مصرف ملاتونین در جهت مبارزه با جت لگ ارائه کنند.
تاکتیک‌های رژیمی

برنامه‌ای مشهور به «رژیم جت لگ» چند سال پیش متداول بود و ترکیبی داشت از غذا‌ خوردن و روزه و گرسنگی برای سه روز پیش از پرواز طولانی. ارتش، این رژیم را آزمایش کرد و به این نتیجه رسید که این رژیم ادعایی توخالی است. با این وجود رونالد و نانسی ریگان از آن در طول سفر‌های کاخ سفید استفاده می‌کردند و برخی از مسافرین هنوز آن را به کار می‌برند.

جت لگ

خود را به غذاهای سبک و با هضم راحت محدود کنید. مثل غذاهایی که فیبر زیاد و اما غنای کمی دارند. اگر می‌خواهید بدن خود را برای هماهنگی با منطقه‌ی زمانی مقصد بیدار نگه دارید، نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌توانند مفید باشند. البته در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید. با اینکه ممکن است مصرف چند فنجان قهوه در زمانی که پلک‌هایتان در حال تسلیم هستند وسوسه‌انگیز باشد، اما ممکن است با این کار ساعت ۱ پس از نیمه‌شب حسابی پرانرژی و بیدار بمانید! همه‌ی رژیم‌ها غذایی را ملایم و منطقی به کار بگیرید.

منبع : kojaro.com
جت ‌لگ چیست؟ (قسمت دوم)
hava faza novin channel
جت ‌لگ چیست؟ (قسمت دوم)
hava faza novin channel
عبارات کدیزه ای که توسط خلبانان خطوط هوایی مورد استفاده قرار می گیرند، چه معنایی دارند؟
hava faza novin channel
چه دقت عملی
hava faza novin channel
اسکورت بمب افکن پنهانکار راهبردی b2 توسط دو جنگنده f35
hava faza novin channel
برای شستن صورت، مسواک زدن یا حتی فقط چند دقیقه ایستادن از جای خود برخیزید.
لباس‌های گشاد و راحت بپوشید که تهویه‌ی مناسبی داشته باشند.
با خود بالشت گردنی، چشم‌بند، گوش‌بند یا هدفن کاهنده‌ی صدا ببرید. این وسایل در طول پرواز‌های شبانه بسیار مفید و باارزش هستند.
از پوشیدن کفش پاشنه‌دار یا کفش چرمی رسمی خودداری کنید، چراکه به احتمال زیاد در طول پرواز پاهایتان کمی ورم می‌کند و این موضوع باعث کابوس‌وار شدن مسیر پیاده‌ی پس از پرواز و تحویل بار می‌شود.

جت لگ

در بخش دوم درباره‌ی داروها، ویتامین‌های مفید، رژیم‌های خاص و نرم‌افزارهای جت لگ خواهیم خواند. مثل همیشه با کجارو همراه باشید.
hava faza novin channel
جت لگ چیست ؟ قسمت اول : وقتی در پرواز (به‌خصوص پرواز طولانی) ساعت بدن‌تان دچار اختلال می‌شود، با اختلالی به جت لگ مواجه می‌شوید. این اختلال چیست و چه تاثیراتی می‌تواند در پی داشته باشد؟ جت لگ یک عکس‌العمل طبیعی به تغییر سریع مناطق زمانی مختلف است. این پدیده بیشتر مسافرین را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مخصوصا افرادی که به‌طور منظم سفر می‌کنند مثل خلبان‌ها یا خدمه‌ی پرواز. از عوارض جت لگ می‌توان به برهم خوردن نظم بدن، بدخلقی، بیخوابی، خستگی، خشکی چشم، سردرد، اختلال روده و بی‌قراری عمومی اشاره کرد.

مشکلات سفر‌های طولانی نیز با ضعیف کردن شما، بر سختی جت لگ اضافه می‌کنند. مشکلاتی مثل کم‌آبی بدن، غذاهای ناآشنا، جای تنگ، هوای تصفیه شده، کمبود خواب، لباس‌های ناراحت، صداهای اضافی آرام اما مداوم و عوض کردن پروازهای ارتباطی که باعث برهم خوردن خواب می‌شوند، همگی به بدبختی جت لگ اضافه کرده و حتی اگر جت لگ واقعی و طولانی نداشته باشیم، احساس آن را خواهیم داشت.

جت لگ

برای مثال پرواز از ایران به ماداگاسکار جت لگ خاصی ایجاد نمی‌کند، چرا‌که هر دو مقصد تقریبا در یک منطقه‌ی زمانی قرار دارند (تهران +۳:۳۰ و ماداگاسکار +۳)، اما تاثیر یک پرواز طولانی باعث ایجاد احساس جت لگ می‌شود. در این مورد شما فقط خسته‌ هستید و یک استراحت خوب و البته کمی نرمش می‌تواند همه‌ چیز را درست کند.

در یک پرواز طولانی مخصوصا اگر بخشی از آن شب باشد، ممکن است ساعت‌های زیادی از وقت خواب خود را از دست دهید که باعث می‌شود ضعیف بشوید، حتی اگر تغییر ساعتی در کار نباشد. اگر طبق یک ساعت منظم زندگی می‌کنید (برای مثال هر روز صبح ساعت ۷.۳۰ بیدار شده، ساعت ۱۰ شب به رختخواب می‌روید) مراقب باشید، چراکه جت لگ افرادی را که ساعت فیزیولوژیک بدن دقیقی دارند، بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد! اگر بچه دارید، با خود اسباب‌بازی و کتاب کودکانه ببرید تا اگر اثر جت لگ روی شما و کوچولوها متفاوت بود، بتوانند خودشان را سرگرم کنند.

یک قانون نانوشته نسبت ۱ به ۱ است. یعنی برای هر ساعت تفاوت منطقه‌ی زمانی یک روز برای بازیابی و استراحت به خود وقت دهید. برخی از افراد در می‌یابند که برای آن‌ها تجدید قوا پس از جت لگ در سفر به سمت شرق راحت‌تر از سفر به سمت غرب است (و البته برعکس).
پیش از رفتن

پیش از پرواز با بدن خود خوب رفتار کنید؛ ورزش‌ کنید، آب کافی بنوشید و خوب بخوابید.

برخی از مسافرین دوست دارند پیش از رفتن به فرودگاه به تمرین ورزشی بپردازند. این موضوع باعث می‌شود در طول پرواز راحت‌تر بخوابید. در فرودگاه از مسیر‌های ریلی و پله‌برقی دوری کنید. به جای آن مسافت‌های لازم بخش‌های مختلف را از راه‌پله و پیاده طی نمایید.

پیش از آغاز سفر عادت‌های شخصی‌تان را تنظیم کنید. برای مثال اگر از ایران به سوییس سفر می‌کنید، حدود ۲٫۵ ساعت تغییر منطقه‌ی زمانی را خواهید داشت و باید برای تنظیم ساعت داخلی بدن‌تان تلاش کنید. از چند‌ روز پیش از سفر سعی کنید صبح‌ها کمی دیرتر بیدار شده و شب‌ها کمی دیرتر بخوابید. برای مثال اگر خود را در ایران عادت دهید که ساعت ۱ نیمه‌‌شب خوابیده و ۹ صبح بیدار شوید، مانند این است که در سوییس ۱۰:۳۰ به خواب رفته و ۶:۳۰ صبح از خواب بیدار شوید. سفر از غرب به شرق برعکس این است. زودتر بخوابید و زودتر بیدار شوید.

به دست کردن ۲ ساعت مچی یکی با ساعت کنونی و یکی بر طبق ساعت مقصد می‌تواند به شما کمک کند که از نظر ذهنی برای تغییر منطقه‌ی زمانی آماده شوید. بسیاری از مسافرین تجاری از این تاکتیک برای این استفاده می‌کنند که حواس‌شان به ساعت کاری دفتر و شرکت خود در کشورشان باشد.
در طول پرواز

شاید یکی از موثرترین و بهترین راه‌های مبارزه با جت لگ، خوب رفتار کردن با بدن‌تان در طول پرواز باشد. با نوشیدن میزان مناسبی از آب و نوشیدنی‌های غیرالکلی و غیر کافئینی، سطح مایعات بدنتان را حفظ کنید. از درخواست برای آب اضافه از میهمانداران خجالت نکشید.

جت لگ

با برنامه‌ی منظم از صندلی خود بلند شده و کمی در راهروی هواپیما قدم زده و نرمش کنید. همچنین می‌توانید روی صندلی تمریناتی مثل کشش انگشتان پا، تمرینات ایزومتریک، کرانچ شکم و کشش و تمرین شانه را انجام دهید. این کار باعث گردش بهتر خون در بدن و جلوگیری از جمع شدن آن در نقاط خاص می‌شود. مشکلی که در هوای فشرده‌ی هواپیما شایع است.
نکات دیگر:
hava faza novin channel
مکالمات واقعی واحد کنترل ترافیک هوایی : عصبانیت خلبان از برنامه ریزی فرودگاه زوریخ!!!
hava faza novin channel
✅ اطلاعات فرودگاه:

🛫 airport :
tehran/mehrabad

🌤 taf :
taf oiii 070615z 0706/0812 27005mps 6000 sct035 bkn090 tempo 0706/0712 5000 shra few030cb sct035 ovc090 becmg 0716/0718 33004mps 6000 sct020 sct100 prob40 0721/0803 3000 br/hz becmg 0804/0806 12004mps 6000 few040 sct100

🎚 temp :
15°

🌍 country :
ir

🌥گزارش هواشناسی تافور فرودگاه بین المللی تهران oiii
🕐ساعت صدور تافور : ۰۹:۴۵
🗓یکشنبه ۹۷/۷/۱۵
🔸در بازه زمانی ۰۹:۳۰ بامداد روز یکشنبه ۹۷/۷/۱۵ تا ۱۵:۳۰ فردا دوشنبه ۹۷/۷/۱۶ سمت باد ۲۷۰ درجه، سرعت باد ۲۰ کیلومتر در ساعت، دید ۶ کیلومتر، میزان پوشش ابر در ارتفاع ۳۵۰۰ پایی ۴/۸، در ارتفاع ۹۰۰۰ پایی ۶/۸
🔸بطور موقت در بازه زمانی ۰۹:۳۰ تا ۱۵:۳۰، دید ۵۰۰۰ متر همراه با بارش تند باران، میزان پوشش ابر در ارتفاع ۳۰۰۰ پایی ۲/۸ ابر سی بی، در ارتفاع ۳۵۰۰ پایی ۴/۸، در ارتفاع ۹۰۰۰ پایی ۸/۸
🔸تغییرات تدریجی در بازه زمانی ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰، سمت باد ۳۳۰ درجه، سرعت باد ۱۶ کیلومتر در ساعت، دید ۶ کیلومتر، میزان پوشش ابر در ارتفاع ۲۰۰۰ پایی ۴/۸ ابر، در ارتفاع ۱۰۰۰۰ پایی ۴/۸
🔸به احتمال ۴۰ درصد در بازه زمانی ۰۰:۳۰ تا ۰۶:۳۰ بامداد روز دوشنبه ۹۷/۷/۱۶ دید ۳۰۰۰ متر همراه با مه رقیق و گرد و غبار
🔸در بازه زمانی ۰۷:۳۰ تا ۰۹:۳۰ سمت باد ۱۲۰ درجه و سرعت باد ۱۶ کیلومتر در ساعت، دید ۶ کیلومتر، میزان پوشش ابر در ارتفاع ۴۰۰۰ پایی ۲/۸، در ارتفاع ۱۰۰۰۰ پایی ۴/۸
🆔
hava faza novin channel
📽آموزش تصویری زبان انگلیسی

⭕قسمت دوازدهم

🔶️لغت
🔮 walking around money
hava faza novin channel
✅ اطلاعات فرودگاه:

🛫 airport :
tehran/mehrabad

🌤 taf :
taf oiii 052300z 0600/0706 28004mps 7000 few030cb sct035 bkn100 tempo 0601/0606 shra tempo 0609/0618 04010mps 4000 tsra sct035cb sct040 ovc100 becmg 0700/0702 27010mps 4000 ra

🎚 temp :
16°

🌍 country :
ir

گزارش هواشناسی تافور فرودگاه بین المللی تهران oiii
ساعت صدور تافور : ۰۲:۳۰
شنبه ۹۷/۷/۱۴
در بازه زمانی ۰۳:۳۰ بامداد روز شنبه ۹۷/۷/۱۴ تا ۰۹:۳۰ بامداد فردا یکشنبه ۹۷/۷/۱۵ سمت باد ۲۸۰ درجه، سرعت باد ۱۶ کیلومتر در ساعت، دید ۷ کیلومتر، میزان پوشش ابر در ارتفاع ۳۰۰۰ پایی ۲/۸ ابر سی بی، در ارتفاع ۳۵۰۰ پایی ۴/۸، در ارتفاع ۱۰۰۰۰ پایی ۶/۸ و بطور موقت در بازه زمانی ۰۴:۳۰ تا ۰۹:۳۰ بامداد همراه با بارش تند باران
بطور موقت در بازه زمانی ۱۲:۳۰ تا ۲۰:۳۰ روز شنبه ۹۷/۷/۱۴ سمت باد ۴۰ درجه، سرعت باد ۴۰ کیلومتر در ساعت، دید ۴۰۰۰ متر همراه با طوفان و بارش باران، میزان پوشش ابر در ارتفاع ۳۵۰۰ پایی ۴/۸ ابر سی بی، در ارتفاع ۴۰۰۰ پایی ۴/۸، در ارتفاع ۱۰۰۰۰ پایی ۸/۸
و در بازه زمانی ۰۳:۳۰ تا ۰۵:۳۰ بامداد روز یکشنبه ۹۷/۷/۱۵ سمت باد ۲۷۰ درجه، سرعت باد ۴۰ کیلومتر در ساعت، دید ۴۰۰۰ متر همراه با بارش باران
🆔
hava faza novin channel
چسبیدن دستمال توالت به زیر کفش پای چپ دونالد ترامپ در هنگام سوار شدن به هواپیمای ایرفورس وان!
hava faza novin channel
این دعاهای زیبا و خوب را
تقدیم کنید
به اونایی که دوستشون 🌸
🆔
hava faza novin channel
اگر میتونی بپر روی سقف هواپیمای c-130
مراحل جداسازی و ورود به مدار زمین کپسول فضایی سایوز حامل کارکنان ماموریت اکسپدیشن 56
hava faza novin channel
مراحل جداسازی و ورود به مدار زمین کپسول فضایی سایوز حامل کارکنان ماموریت اکسپدیشن 56
کپسول فضایی سایوز از سه ماژول تشکیل شده است که بزودی کارکنان ماموریت اکسپدیشن 56 بوسیله آن وارد اتمسفر زمین و  در ساعت 07:45 دقیقه بامداد به وقت محلی در خاک قزاقستان فرود خواهد آمد.
hava faza novin channel
کپسول فضایی سایوز از سه ماژول تشکیل شده است که بزودی کارکنان ماموریت اکسپدیشن 56 بوسیله آن وارد اتمسفر زمین و در ساعت 07:45 دقیقه بامداد به وقت محلی در خاک قزاقستان فرود خواهد آمد.
hava faza novin channel
جنگنده اف 16